Nekalá přeregistrace

 28. 2. 2022 | průkaz pojištěnce, administrativa

Na ulici mě oslovil člověk, který vystupoval jako pracovník VZP (měl i „průkaz pracovníka VZP“). Chtěl, abych mu ukázala kartičku zdravotní pojišťovny, a následně si opsal nějaké údaje do formuláře, který jsem podepsala. Dělají toto zaměstnanci VZP?

Určitě se nejednalo o zaměstnance VZP. Klienty na ulici neoslovujeme, neobcházíme byty, nenabízíme takto své produkty ani neprovádíme průzkum. Pokud vás tímto způsobem někdo osloví, rozhodně mu osobní údaje neukazujte a nic nepodepisujte! Jedná se s velkou pravděpodobností o jednu z nekalých praktik, jak přeregistrovat klienta VZP k jiné zdravotní pojišťovně, aniž to oslovený často vůbec tuší.

Zejména během přeregistračního období se našim klientům stává, že je kontaktují lidé vydávající se za zaměstnance VZP ČR a pod různými záminkami po nich požadují osobní informace. Následným podpisem předložených dokumentů je pak klient registrován u nové pojišťovny, aniž by o tom v řadě případů věděl. VZP ale s řešením problému umí pomoci. Pokud klient o takové přeregistraci k jiné zdravotní pojišťovně nevěděl a nesouhlasí s ní, v rámci reklamace mezi zdravotními pojišťovnami tuto jeho neplatnou přeregistraci VZP vyřeší tak, aby byla zrušena.

Pokud jste se dostali do podezřelé situace, doporučujeme se obrátit na linku VZP ČR +420 952 222 222, případně VZP kontaktovat on-line.

Pro úplnost dodáváme, že poškozenou osobou je v této věci primárně samotný pojištěnec, jehož plným právem je podat trestní oznámení – nahlásit věc orgánu činnému v trestním řízení, neboť je pravděpodobné, že došlo k neoprávněnému nakládání a zneužití osobních údajů. Podobně lze postupovat i oznámením věci Úřadu pro ochranu osobních údajů, který monitoruje a vymáhá uplatňování obecného nařízení o ochraně osobních údajů a GDPR.

Každý pojištěnec samozřejmě má ze zákona o veřejném zdravotním pojištění právo na změnu zdravotní pojišťovny. Stačí, když podle pokynů vyplní a podepíše přihlášku a donese ji nebo pošle (on-line nebo poštou) na nejbližší pobočku VZP ČR. Odhlašovat se u původní pojišťovny nemusí, vše za něj vyřizuje zdravotní pojišťovna, ke které se nově zaregistroval. Změnu registrace ke zdravotní pojišťovně může pojištěnec udělat jen jednou za 12 měsíců, má přitom na výběr ze dvou přeregistračních termínů.

Pokud podepíše a odevzdá přeregistrační formulář v období od 1. ledna do 31. března, stane se klientem nově vybrané zdravotní pojišťovny od 1. července daného roku. Pokud to udělá v termínu od 1. července do 30. září, tak se stane pojištěncem nové zdravotní pojišťovny od 1. ledna následujícího roku. Více praktických informací o přeregistraci je možné získat na webu VZP ČR.

Zpracováno dne 28. 2. 2022