Ztráta kartičky pojištěnce

 4. 12. 2023 | ambulantní péče, prevence a očkování, hospitalizace / operace, lázně / ozdravovny, gynekologie, stomatologie, průkaz pojištěnce, administrativa

Jak mám postupovat při ztrátě kartičky pojištěnce?

Ztrátu nebo poškození průkazu pojištěnce (EHIC) musí pojištěnec ohlásit své zdravotní pojišťovně co nejdříve, nejpozději do 8 dnů od zjištění této skutečnosti. Tuto lhůtu stanovuje zákon o veřejném zdravotním pojištění (č. 48/1997 Sb.). Způsobů, jak nahlášení provést, je několik (viz níže). Zdravotní pojišťovna pojištěnci vystaví nový průkaz bezplatně.

Jak dlouho budu čekat na nový průkaz VZP?
Pojištěnec obdrží nový průkaz VZP přibližně do tří týdnů, z technických důvodů ho není možné vystavit na počkání. Podle předchozí domluvy bude nový průkaz pojištěnci poslán na kontaktní adresu, nebo si ho může vyzvednout na jím vybrané pobočce VZP.

Co používat, než dostanu nový průkaz pojištěnce?
Zdravotní pojišťovna vystaví pojištěnci za ztracený/poškozený průkaz náhradní doklad (Potvrzení dočasně nahrazující EHIC). Tento náhradní doklad má platnost tři měsíce od data vystavení. Plastový průkaz i papírový náhradní doklad jsou rovnocenné, tzn. pojištěnec se může tímto náhradním dokladem prokazovat u lékaře (poskytovatele zdravotní péče) v České republice, tak i v zahraničí (více informací zde).

Jakými způsoby lze provést nahlášení ztráty/poškození průkazu VZP?

Elektronicky
Nejjednodušší a nejrychlejší způsob pro nahlášení ztraceného/poškozeného průkazu je využít on-line formulář (žádost o nový průkaz pojištěnce VZP). VZP následně pojištěnci zašle na jeho e-mail náhradní doklad, a to zpravidla do 2 pracovních dnů.

Osobně na pobočce
Pojištěnec může také osobně navštívit některou z našich poboček. Papírový náhradní doklad je pojištěnci vystaven na počkání (papírové potvrzení dočasně nahrazující EHIC).

Další způsob
Další možností je ztrátu/poškození průkazu ohlásit telefonicky na infolince 952 222 222, a tím pádem takto požádat i o nový průkaz.

Co dělat v případě ztráty průkazu v cizině?
V případě, že by pojištěnec ztratil průkaz pojištěnce v cizině (některé zemi EU) a potřeboval by ho při nezbytném lékařském ošetření, doporučujeme se na VZP obrátit telefonicky (infolinka 952 222 222) nebo e-mailem na info@vzp.cz.

Pokud by pojištěnec byl hospitalizován, může o něj požádat prostřednictvím nemocnice. Zaměstnanci VZP ověří příslušnost pojištěnce k VZP a zašlou mu e-mailem potvrzení dočasně nahrazující EHIC. Tento dokument garantuje zdravotnickému zařízení úhradu poskytnuté péče z prostředků českého veřejného zdravotního pojištění (v rozsahu daném evropskými nařízeními).

Co dělat, když najdu cizí průkaz pojištěnce VZP?
Na průkazu pojištěnce je uvedena v českém a anglickém jazyce instrukce, že průkaz má být v případě nálezu vrácen na adresu VZP ČR, Orlická 4/2020, 130 00, Praha 3. VZP pak sama kontaktuje dotyčného pojištěnce ohledně nálezu ztraceného průkazu a vystavení nového.

Co dělat v případě blížícího se konce platnosti průkazu pojištěnce VZP?
V případě, že se blíží konec platnosti průkazu, pojištěnec nemusí dělat nic. Zdravotní pojišťovna automaticky pojištěnci vystaví nový průkaz a před skončením platnosti ho pošle poštou na kontaktní adresu pojištěnce.