Změna kontaktních údajů v Moje VZP
11. 8. 2025 | Moje VZP
Můžu si změnit své kontaktní údaje v aplikaci Moje VZP?
Dojde-li ke změně vaší kontaktní adresy (například z důvodu stěhování) nebo ke změně jiných kontaktních údajů, jako je telefonní číslo, e-mailová adresa nebo číslo bankovního účtu, je důležité tuto skutečnost co nejdříve nahlásit své zdravotní pojišťovně. Pokud jste klienty VZP, změnu kontaktních údajů můžete nejjednodušeji oznámit online prostřednictvím aplikace Moje VZP. Tento způsob je nejrychlejší a vše zvládnete během několika minut, ať už přes počítač nebo mobilní telefon.
Jak změny VZP oznámit?
Pokud využíváte webovou verzi aplikace Moje VZP, stačí se přihlásit preferovanou možností na adrese moje.vzp.cz (například pomocí Bank iD, Identity občana nebo e-mailu a hesla). Po přihlášení zvolíte možnost „Změna bankovních a kontaktních údajů“. Jakmile tuto možnost rozkliknete, zobrazí se formulář s kontaktními údaji, které o vás evidujeme. U každé položky máte možnost upravit kontaktní adresu, telefonní číslo, e-mailovou adresu, číslo bankovního účtu pro platby pojistného (například pokud jste osobou bez zdanitelných příjmů), číslo účtu, na který vám mají být vypláceny příspěvky z fondu prevence nebo nastavit číslo bankovního účtu pro vyplácení cestovních nákladů soukromým vozidlem. Po provedení změn vše jednoduše uložíte a odešlete, změny budou následně zapsány do registru pojištěnců.
Stejně snadno lze kontaktní údaje upravit i v mobilní aplikaci Moje VZP. Po přihlášení přejděte do sekce „Žádosti a změny“, vyberte možnost „Změna bankovních a kontaktních údajů“, upravte potřebné informace a změny odešlete.
Po každé úspěšně odeslané žádosti obdržíte potvrzovací e-mail z elektronické komunikace (EKK VZP), že vaše změna byla přijata ke zpracování. Nejpozději do 5 pracovních dnů poté obdržíte další e-mail s potvrzením, že jsme vaši žádost úspěšně vyřídili.
Co když aplikaci Moje VZP nepoužívám?
Změnu kontaktních údajů můžete VZP nahlásit i jinými způsoby. Jednou z možností je zaslání vyplněného a podepsaného formuláře Přihláška a evidenční list pojištěnce e-mailem na adresu podatelna@vzp.cz nebo do datové schránky VZP (i48ae3q). Stejný formulář můžete odeslat také poštou na adresu pobočky. Další možností je osobní návštěva kterékoli pobočky VZP. V tomto případě doporučujeme využít službu online objednání na konkrétní čas, abyste předešli čekání.
Jak mohu nahlásit změnu příjmení, když to nelze upravit v aplikaci Moje VZP?
V aplikaci Moje VZP lze měnit pouze výše uvedené kontaktní údaje. Základní osobní údaje, jako je trvalé bydliště nebo příjmení, se automaticky načítají ze státních registrů pojištěnců a nelze je v aplikaci upravit ručně. Změnu příjmení (např. po uzavření sňatku) atp., je však pojištěnec povinen oznámit zdravotní pojišťovně do 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo. Je to důležité například proto, aby mohl být vystaven nový průkaz pojištěnce. K oznámení těchto údajů slouží tiskopis Přihláška a evidenční list pojištěnce. Vyplněný a podepsaný formulář je možné zaslat elektronicky prostřednictvím e-mailu (podatelna@vzp.cz) či datové schránky (i48ae3q), poštou na adresu pobočky nebo odevzdat osobně na kterékoliv pobočce VZP.