Nesrovnalost v přehledu vykázané péče

 20. 2. 2023 | ambulantní péče, hospitalizace / operace, Moje VZP, Přehled úhrad zdravotní péče

V přehledu čerpané zdravotní péče jsem našla vyšetření, která jsem neabsolvovala. Je to chyba systému?

Většina nesrovnalostí v přehledu vykázané péče se ukáže jako neúmyslná chyba lékaře, zdravotníka nebo lékárníka. Může se jednat např. o přepis v rodném čísle (čísle pojištěnce) pacienta, nebo o chybně vykázaný kód výkonu.

K chybě může dojít i v datu, ke kterému je daný výkon vykázán, takže to vypadá, že klient byl u lékaře v jiném termínu. U odběrů, resp. následných laboratorních vyšetření se data mohou lišit, protože laboratoř může vykázat až dokončený výkon s odstupem několika dní ode dne odběru.

V některých případech se stane, že klient ve svém přehledu uvidí pracoviště, na kterém nikdy nebyl. To se může stát např. u laboratorních odborností – lékař provede odběr, ale vzorek k vyšetření posílá k jinému poskytovateli zdravotní péče. Laboratorní výkony si pak k úhradě z prostředků veřejného zdravotního pojištění vykáže to pracoviště, kam byl vzorek odeslán a následně zpracován. Na tomto pracovišti vzorek nemusel být odebrán. V tomto případě se nemusí jednat vždy o chybu systému.

Řešení nesrovnalostí

Pokud pojištěnec zaznamená v aplikaci Moje VZP v Přehledu vykázané péče jakoukoli nesrovnalost, stačí když na daný výkon klikne a vybere důvod pochybnosti – zobrazí se buď přímo vysvětlení nesrovnalosti, nebo je podnět předán pojišťovně, která ho s ohledem na stanovená vnitřní pravidla prověří a zařadí mezi kontrolované. Pojištěnec může podnět podat také na kterékoli pobočce VZP. Pozor – podněty k prošetření vyúčtovaných a pojišťovnou zaplacených zdravotních služeb lze uplatnit vždy jen za dva roky (aktuální rok a rok jemu předcházející)

Kontrola podnětů zdravotní pojišťovnou

Kontrolní činnost VZP provádí prostřednictvím revizních lékařů a dalších odborných pracovníků ve zdravotnictví způsobilých k revizní činnosti, a to dle zákona o veřejném zdravotním pojištění (§ 42 zákona č. 48/1997 Sb.). Pokud se prokáže neoprávněně vykázaná péče, částka je lékaři odmítnuta. Odečet takové péče se objeví na výpisu klienta, nejdříve však 3 měsíce od zaslání podnětu.

Kde může pojištěnec zjistit, jaké výkony jsou na něj lékařem vykázané?

Vyúčtování poskytnutých zdravotních služeb si může pojištěnec ověřit kdykoli on-line v aplikaci Moje VZP ve svém osobním účtu. Pojištěnec tak může vykázanou péči kontrolovat průběžně. Zdravotní pojišťovna má také povinnost (na základě zákona o veřejném zdravotním pojištění, č. 48/1997 Sb.) pojištěnci na jeho žádost vystavit jedenkrát ročně výpis z osobního účtu, tzv. Přehled vykázané péče. O vystavení Přehledu vykázané péče lze žádat osobně na pobočce VZP, zasláním písemné žádosti poštou nebo e-mailem na info@vzp.cz.

Podrobnější informace naleznete na webu VZP.

Vydáno 20. 2. 2023