Komunikace s VZP pro nevidomé a slabozraké klienty

 10. 11. 2025 | Moje VZP, administrativa

Jak mohou nevidomí či slabozrací klienti komunikovat s VZP?

VZP jako zdravotní pojišťovna, která mimo jiné pečuje o nejvíce klientů se zdravotním handicapem, má silnou motivaci vyvíjet a poskytovat služby dostupné všem bez rozdílu. Proto dlouhodobě usiluje o to, aby veškerý servis, který svým pojištěncům nabízí, byl bezpodmínečně dostupný i lidem se zrakovým znevýhodněním. Tam, kde se vyskytují bariéry, hledá aktivně možnosti jejich odstranění. Cílem je, aby všechny komunikační kanály a služby byly pro uživatele co nejpřístupnější. Webové stránky, mobilní aplikace a služby VZP jsou proto vyvíjeny tak, aby byly pro všechny dobře vnímatelné, ovladatelné, srozumitelné, robustní a stabilní. VZP patří ke špičce v zaměstnávání osob s handicapem a má tak možnost využívat zkušenosti a odborné znalosti těchto zaměstnanců, jež aktivně využívá při vývoji svých služeb. Ti je pravidelně testují, pomáhají odhalovat případné chyby a navrhují řešení, která přístupnost dále zlepšují.

Co je přístupnost?

Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací znamená, že jsou vyvíjeny tak, aby je mohli pohodlně používat všichni pojištěnci, tedy i ti se zrakovým, sluchovým, pohybovým nebo jiným znevýhodněním. Fakticky ale nejde jen o splnění legislativy a zákonných požadavků, ale také o projev společenské odpovědnosti pojišťovny a závazku k rovnému přístupu a kvalitním službám pro každého.

Cílem přístupnosti je, aby každý uživatel mohl:

  • vnímat obsah (např. texty, obrázky, videa),
  • ovládat stránky či aplikaci i jinými způsoby než myší (např. klávesnicí nebo prostřednictvím odečítače obrazovky),
  • používat různé internetové prohlížeče, operační systémy a zařízení (tzn. mít zajištěnou technickou neutralitu).

Jak jsou webové stránky VZP přístupné pro osoby se zrakovým znevýhodněním?

Webové stránky VZP jsou vyvíjeny tak, aby je mohli využívat a ovládat lidé se zrakovým znevýhodněním například prostřednictvím odečítačů obrazovky. Struktura textů, nadpisů a odkazů umožňuje snadnou orientaci a rychlé vyhledání potřebných informací. Každý prvek má textový popisek, obrázky jsou doplněny alternativním textem, většina videí obsahuje audiopopis a titulky. Kontrast mezi textem a pozadím je dostatečný, aby obsah byl snadno čitelný i pro slabozraké nebo osoby s poruchami barvocitu. Web lze převážně ovládat prostřednictvím klávesnice bez nutnosti použití myši. Texty jsou jasně formulovány a formuláře mají logickou strukturu, což umožňuje nevidomým a slabozrakým uživatelům rychle se orientovat, zadávat hodnoty ve správném formátu, a tím pádem formulář správně vyplnit.

Jak je mobilní aplikace Moje VZP přístupná pro osoby se zrakovým znevýhodněním?

Mobilní aplikace Moje VZP je rovněž vyvíjená tak, aby byla přístupná i pro zrakově znevýhodněné. Nevidomí mohou aplikaci ovládat prostřednictvím odečítačů obrazovky, zatímco slabozrací mohou využít možnosti nastavení specifických barev a zvětšení, což aplikace Moje VZP respektuje. Všechny prvky aplikace (tlačítka, odkazy) jsou opatřeny textovými popisky, které odečítač přečte. Pojištěnec s těžkým zrakovým handicapem se může snadno pohybovat po jednotlivých záložkách aplikace. Například při čtení přehledu vykázané péče se stačí dotykem přesouvat po jednotlivých položkách a odečítač přečte všechny potřebné údaje. Stejným způsobem je možné vyplnit žádost o příspěvek. Všechny formuláře jsou navrženy tak, aby je bylo možné ovládat prostřednictvím asistivních technologií. Aplikace také umožňuje pojištěncům s těžkým zrakovým handicapem prokazovat se u lékaře elektronickou podobou průkazu, čímž odpadá starost s identifikací jeho plastové podoby.

Ostatní možnosti komunikace

Kromě výše zmíněného mohou osoby se zrakovým znevýhodněním komunikovat s VZP i dalšími způsoby. K dispozici je telefonická infolinka 952 222 222, kde zaměstnanci VZP rádi se vším poradí a pomohou, dále elektronická komunikace prostřednictvím e-mailu na adrese info@vzp.cz nebo kontakt prostřednictvím datové schránky: i48ae3q​​. Samozřejmostí je i osobní návštěva pobočky, kde jsou zaměstnanci VZP připraveni maximálně vyjít vstříc při řešení všech požadavků. Doporučujeme se předem objednat na konkrétní den a čas.

Ačkoliv se snažíme poskytovat služby maximálně přístupné, žádný systém není dokonalý. Narazí-li klienti na jakýkoliv problém s přístupností webu, mobilní aplikace nebo jiných našich služeb, uvítáme jejich zpětnou vazbu. Mohou se na nás obrátit prostřednictvím e-mailu na adrese ekk@vzp.cz a my uděláme vše pro odstranění nalezených chyb.

Další související informace

Jaké jsou možnosti komunikace s pojišťovnou pro osoby se sluchovým handicapem najdete na webových stránkách VZP.