Změny provedené certifikačními autoritami se dotknou přístupů do aplikací elektronické komunikace

 20. 11. 2019 | Elektronická komunikace

Česká pošta, tedy certifikační autorita PostSignum, přistoupila od 2. 11. 2019 ke změně, která znamená, že v nově vydávaných kvalifikovaných certifikátech již nebude obsažena položka autentizace klienta, která je potřebná pro přihlášení do zabezpečené elektronické komunikace. Přihlašování kvalifikovaným certifikátem je tak možné pouze v případě, že klient disponuje certifikátem vydaným před datem 2. 11. 2019, a to až do doby ukončení jeho platnosti. K této změně došlo bohužel bez předchozího upozornění, a proto jsme nestihli klienty včas informovat. Vzhledem k tomu, že aplikace elektronické komunikace obsahují osobní a citlivé údaje, je pro VZP jejich zabezpečení prioritou.

Na základě této změny již nově vydané kvalifikované certifikáty neobsahují položku autentizace, takže není možné jednoznačně ověřit totožnost přihlašující se osoby. Vzhledem k tomu, že aplikace elektronické komunikace obsahují osobní a citlivé údaje, jako například informace o historii plateb, přehled vykázané péče a podobně, je pro VZP prioritou zabezpečit tyto informace tak, aby nedošlo k jejich zneužití. Uvedenou změnu nemůže VZP nijak ovlivnit, protože je výlučně v gesci certifikační autority.

Upozorňujeme, že v certifikační politice zmiňované certifikační autority je mimo jiné uvedeno, že: „Certifikáty vydané podle této politiky mohou být použity pouze pro ověření elektronického podpisu podepisující osoby v souladu s platnými právními předpisy“. Využívání kvalifikovaného certifikátu k jiným účelům, například k přihlašování do aplikací elektronické komunikace VZP, by s tím bylo v rozporu.

Momentálně pracujeme intenzivně na tom, abychom všechny klienty informovali, aby si zavčas zajistili jiné přístupové prostředky, kterými je možno se do aplikací přihlásit. Pro přihlášení do aplikací e-VZP můžete například využít i jméno, heslo a SMS kód, takže nebudete na certifikáty nadále vázáni. Pokud však pro elektronickou komunikaci s VZP používáte kanály B2B, pro ně bohužel neexistuje žádná jiná alternativa a je potřeba využít certifikát zajišťující autentizaci klienta.

Ujišťujeme klienty, že hledáme jiné možné technické řešení, abychom jim práci s našimi aplikacemi co nejvíce zjednodušili a zpříjemnili.