U VZP máte jistotu, že vám zaplatí i tu nejdražší péči, říká ředitel Kabátek

 15. 9. 2017 | Z médií

Uvažujete o tom, že byste chtěli změnit zdravotní pojišťovnu? Pak se nenechte oblafnout tím, že vám někdo nabídne o stokorunu vyšší příspěvek na plavání nebo na fitness. Hlavním posláním zdravotní pojišťovny je, aby se o vás co nejlépe postarala, když onemocníte. „Vybírejte podle toho, kolik má která pojišťovna peněz na péči o klienty, kolik lékařů s ní má smlouvy nebo třeba kde všude má pobočky, abyste nemuseli jezdit vyřizovat každou maličkost přes půl kraje,“ radí lidem v rozhovoru pro deník Právo ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

Do konce září mohou lidé měnit zdravotní pojišťovnu, čehož pravidelně využívají desítky tisíc zájemců. Vy jste už pátý rok šéfem té největší z nich – jaké benefity zájemcům nabízíte, na co je lákáte?

To jsou dvě otázky v jedné. Začněme tedy tím, co nabízíme klientům nad rámec hrazené péče. Nemohu vyjmenovat všechny benefity, je jich spousta, ale aspoň pár, o které je největší zájem. Přes tři sta tisíc klientů od nás ročně dostane příspěvky na sportovní aktivity. Sto tisíc lidí si vybere příspěvek na očkování proti klíšťové encefalitidě. Nastávající maminky oceňují, že jim dáváme až tisíc korun na screening Downova syndromu, děti s celiakií mohou dostat na bezlepkové potraviny dokonce až 6 tisíc ročně.

Takže tyto čtyři příspěvky považujete za hlavní lákadlo, proč přejít k VZP?

Jak už jsem řekl, nabídka benefitů je samozřejmě neskonale širší. Nicméně nic z toho není podle mne hlavním důvodem, proč by měl kdokoliv měnit pojišťovnu.

Ale podle něčeho se přece lidé rozhodnout musí. Co by je tedy podle vás mělo zajímat?

Uvědomme si, co vlastně primárně chceme od zdravotní pojišťovny. Aby nám dala pár korun na aktivity, které provozujeme, když jsme zdraví, nebo aby se o nás co nejlépe postarala, když jsme nemocní? Jsem přesvědčen, že především to druhé.

A jak je na tom VZP v tomto směru?

Právě zde vidím naše největší trumfy proti konkurenci. Na péči o každého klienta máme letos připraveno 27 371 korun. Žádná jiná zdravotní pojišťovna v Česku se v tom nemůže VZP rovnat - tři nemají v průměru na jednoho klienta k dispozici ani 23 tisíc a další dvě jsou pod hranicí 24 tisíc korun.

Nezlobte se, ale to mi zní až trochu neuvěřitelně. Konkurenční pojišťovny by mi nejspíš řekly něco jiného, že?

To, co vám říkám, nejsou mé výmysly, ale tvrdá a snadno ověřitelná fakta. Částky jsou přesně uvedeny v oficiálních zdravotně pojistných plánech, které všechny pojišťovny odeslaly ke schválení vládě a Poslanecké sněmovně.

Dobře. Ještě máte v rukávu nějaké další trumfy?

Když se ptáte, tak bych s dovolením vytáhl ještě dva. Zaprvé má VZP smlouvy s nejvíce lékaři a zdravotnickými zařízeními a neustále uzavírá další. Pro klienty to znamená, že se prakticky nikde nemusí bát, že by je odmítli ošetřit, protože nemají smlouvu s jejich pojišťovnou. A když jsme už začali s tou karetní terminologií, tak dalším esem na straně VZP je suverénně nejširší síť poboček, kterých máme po celé republice 196. Nikdo proto nemusí jezdit kvůli vyřízení každé drobnosti až bůhví kam – buď má naši pobočku přímo ve svém městě, nebo velice blízko.

Ostatní pojišťovny v tomto směru argumentují tím, že jejich klienti si mohou vyřídit spoustu věcí přes internet z domova, takže na pobočky nemusejí chodit vůbec…

A proč tedy všechny pojišťovny nějaké pobočky mají? Vždycky bude část lidí, kteří třeba nemají internet, nejsou zběhlí v online komunikaci a nebo prostě dávají přednost osobnímu jednání. Nechceme se tvářit, že takoví lidé pro nás neexistují nebo jsou nám ukradení. I když samozřejmě i naše pojišťovna má aplikace Moje VZP a VZP Point, které umožňují řešit klientům, plátcům i zdravotníkům plno věcí s pojišťovnou na dálku. Ročně nám těmito cestami přijde přes milion různých podání.

Ze zkušenosti vím, že lidé také hodně slyší třeba na lázně. A naopak si často stěžují, že jim je pojišťovny nechtějí zaplatit. Má v tomhle VZP čisté svědomí?

Jednak je třeba říct, že diagnózy, u nichž může pojišťovna platit klientům lázně, závazně určuje ministerstvo zdravotnictví. V tom nejsme zcela svými pány. Ale také bych připomněl pár čísel. Takže: za poslední čtyři roky dramaticky přibylo lidí, jimž VZP ročně platí lázeňskou léčbu. Při srovnání let 2013 a 2016 ten nárůst překračuje 52 %. Loni VZP lázně zaplatila skoro šedesáti tisícům lidí. A pro letošek na lázeňskou péči vyčlenila 1,8 miliardy korun, což je víc než všechny ostatní pojišťovny dohromady.

Co byste řekl na to, že lidé občas o VZP mluví jako o pojišťovně pro chudé? Říká se, že základní péči sice zajistíte, ale když klient potřebuje třeba drahý lék, má smůlu.

Tomu se mohu jen smát, protože rozčilovat se nemá smysl. Posuďte sám: měli jsme třeba klienta, za kterého jsme ve dvou po sobě následujících letech zaplatili dohromady 100 milionů korun. Jasně, někdo řekne, že to byl určitě nějaký prominent. Nebyl! Přes deset milionů korun zaplatí VZP ročně za desítky dalších klientů. A víc než jeden milion dáme ročně za péči o zhruba osm tisíc lidí. Přijde vám to jako okleštěná péče pro chudé? Jsme pojišťovna pro všechny. A naprosto všichni naši klienti dostanou ty nejkvalitnější možné zdravotní služby.

Je vůbec reálné takhle drahou zdravotní péči dlouhodobě udržet, aniž by si lidé museli začít připlácet?

To je otázka pro politiky. Ti určují pravidla pro fungování zdravotního systému. Naším úkolem je pracovat co nejlépe v nastavených mantinelech. A u každé koruny se zamyslet, jestli ji vydáváme tak, aby z toho naši klienti měli co největší užitek. Proto se třeba už několik let snažíme tlačit na výrobce léků a zdravotnických pomůcek, aby nešroubovali ceny nepřiměřeně vysoko. A daří se to, úspory jen v těchto oblastech se pohybují v řádu několika miliard. Stejně tak se už nějaký čas snažíme přimět nemocnice, aby nám účtovaly jen to, co za léky a zdravotnické prostředky skutečně zaplatí a nezatajovaly například množstevní bonusy. V řadě věcí jsme odkázáni na pomoc zákonodárců, kteří nám musí dát účinné nástroje. Ale věřím, že jsme na dobré cestě.

Kolik mají pojišťovny připraveno v roce 2017 na péči o jednoho svého klienta (v Kč)

 Zdroj: Zdravotně pojistné plány jednotlivých pojišťoven pro rok 2017