Jste zde:

Šéf VZP Kabátek: Na prevenci přispíváme více lidem, než kolik mají jiné pojišťovny klientů

18. 2. 2017

Šéf VZP Zdeněk Kabátek odpovídá na dotazy Práva

Ilustrační obrázek

Poslední čtyři roky zažívá Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) úspěšné období. Místo dřívějších dluhů je několik miliard v plusu.

Jako první zajišťuje svým klientům přístup k moderním metodám léčby a novým účinným lékům. V transparentnosti při nakládání s veřejnými penězi udává trend ostatním. Daří se jí dosahovat miliardových úspor, a přitom má na péči o každého svého klienta připraveno nejvíce peněz ze všech tuzemských pojišťoven.

I díky tomu zastavila odchody klientů. „Čím dál více lidí chápe, že VZP je v oblasti veřejného zdravotního pojištění prémiovou značkou,“ říká ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

Zastavme se u peněz, které má letos VZP v průměru na jednoho klienta. Je to více než loni?

Pro rok 2017 počítáme s tím, že v průměru na jednoho klienta vydáme 27 371 korun. Proti loňsku je to více o 6,1 procenta, což je největší nárůst od roku 2009. A mimochodem je to také víc, než kolik činí průměrná mzda v Česku, což dřív nebylo obvyklé.

Z veřejně přístupných dokumentů je zřejmé, že žádná jiná pojišťovna není ochotna vydat za péči o klienta tolik peněz. U některých je to dokonce méně než 23 tisíc korun. Mají lidé počítat s tím, že u nich dostanou horší péči?

Nebudu hodnotit konkurenci. Řeknu, co za ty peníze nabízí VZP. V prvé řadě máme nejširší síť smluvních partnerů, tedy nemocnic, lékařů, lázní a dalších zařízení, která ošetří naše pojištěnce takzvaně na pojišťovnu.

Neváháme zaplatit tu nejdražší péči – za léčbu zatím nejdražšího klienta jsme vydali 56 miliónů korun za jeden rok. Víc než milión korun zaplatíme ročně za více než sedm tisíc klientů. Shrnuto podtrženo, u VZP mají lidé největší jistotu, že když to budou potřebovat, dostanou tu nejlepší a nejmodernější možnou péči.

Když mluvíte o nejmodernější péči, často je zmiňována takzvaná biologická léčba například rakoviny, roztroušené sklerózy, artritidy a dalších vážných chorob. Zaplatíte klientům i tu?

Jistě. Každý náš klient, pro kterého má biologická léčba opravdu smysl a kterému je správně indikována, ji dostane. Jejich počet prudce roste. V roce 2009 hradila VZP biologickou léčbu zhruba pro 16 tisíc lidí, ale loni už jich byl skoro dvojnásobek, tedy bezmála 32 tisíc. A stejné je to s penězi, které na to máme připravené – v roce 2009 to bylo pět miliard korun, ale pro letošek už počítáme s více než 10 miliardami.

Lidé ale často slyší více na nabídku nejrůznějších benefitů, na které je pojišťovny lákají. Jak je na tom vaše společnost v tomto směru?

Jsem přesvědčený, že člověk by si neměl vybírat pojišťovnu podle toho, na co mu dá pár stovek, když je zdravý, ale podle toho, jak se o něj postará, když je nemocný. Nicméně i z hlediska benefitů je VZP na prvních příčkách.

Kdybych měl vyjmenovat kompletní nabídku, nestačil by na to celý rozhovor. Proto jen pár celkových čísel. Loni čerpalo benefity na různé preventivní aktivity skoro 800 tisíc klientů VZP. Ostatní pojišťovny nemají většinou ani tolik pojištěnců. Na příspěvcích od nás lidé dostali 462 miliónů korun a letos máme ve fondu prevence, z něhož se benefity vyplácejí, dokonce 720 miliónů.

Můžete aspoň říci, o jaké bonusy mají vaši pojištěnci největší zájem?

Tradičně jsou to příspěvky na pohyb, které loni čerpalo 365 tisíc lidí, pojišťovna jim celkem vyplatila skoro 180 miliónů. Druhý nejžádanější byl příspěvek na očkování proti klíšťové encefalitidě, pro který si poprvé v historii VZP přišlo přes 100 tisíc klientů. Speciální nabídku máme pro těhotné, pro diabetiky, pro klienty s bezlepkovou dietou… Je toho opravdu mnoho. Podrobný přehled najdou lidé na adrese www.klubpevnehozdravi.cz.

Před pár týdny se hodně mluvilo a psalo o tom, že některé nemocnice si na úkor pojišťoven pomáhají tím, že jim účtují za léky nebo zdravotní pomůcky víc, než kolik skutečně zaplatily dodavatelům. Dělá s tím VZP něco?

Jsem rád, že to zmiňujete. Pro VZP je to velké téma už několik let. Typické to bylo třeba u kardiostimulátorů a dalších kardiologických materiálů. Tím, že VZP zasáhla a odmítla platit přemrštěné ceny, ušetřila víc než miliardu. Klientů se to přitom nijak negativně nedotklo – naopak, za stejné celkové peníze se při nižších jednotkových cenách mohlo udělat více kardiologických výkonů.

Úplně stejné to je například s inkontinenčními pomůckami, jejichž úhrady upravila VZP na konci loňského roku. Díky tomu, že přestala plně hradit předražené výrobky, mohou lékaři předepsat pacientům ročně o několik set tisíc plně hrazených inkontinenčních pomůcek více než doposud.

Hodně se v poslední době mluví také o tom, zda a v jakém rozsahu mají být hrazeny služby mobilních hospiců. Průzkumy ukazují, že lidé by o to hodně stáli, ale pojišťovny se k tomu ještě loni moc neměly…

Na jednu stranu s vámi musím bohužel souhlasit, že většina pojišťoven nebyla k tomuto segmentu zrovna vstřícná, ale na druhou musím upozornit, že VZP v tom byla světlou výjimkou. Jako jediná ze všech sedmi zdravotních pojišťoven, které v Česku působí, totiž už od roku 2015 v rámci pilotního projektu platí svým klientům péči vybraných mobilních hospiců.

Do konce loňského roku bylo do projektu zapojeno devět zařízení a za tuto péči jsme dali zhruba 11 miliónů. Pro letošek jsme počet mobilních hospiců navýšili na 20 a na péči vyčlenili 35 miliónů korun. V některých krajích tak budou dokonce dva mobilní hospice, v nichž bude naše pojišťovna péči hradit.

To znamená, že ostatní pojišťovny péči mobilních hospiců svým klientům nehradily? Jak je to možné, když si zdravotní pojištění platíme všichni stejně?

Na to, proč se už před dvěma lety ostatní pojišťovny odmítly do tohoto projektu zapojit, byste se musel zeptat jich. Pravda ale je, že jejich klienti si museli péči mobilních hospiců hradit sami, VZP může tuto službu platit jen svým pojištěncům.

Je třeba připomenout, že služby mobilních hospiců stále ještě nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, a to, jestli je svým klientům uhradí, proto záleží výhradně na rozhodnutí jednotlivých pojišťoven. My jsme se rozhodli, že tento vstřícný krok uděláme. Věříme, že naši klienti mají právo na tu nejlepší možnou péči od narození až do samého konce života.

Zdroj: Právo