Kabátek: Hlavní je kvalitní zdravotní péče

 16. 9. 2013 | Z médií

Náklady na zdravotnictví rostou už několik let rychleji než příjmy. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), která je jedním z pilířů zdravotního systému, skončí letos téměř jistě v deficitu. „Není ale důvod obávat se zhoršení dostupnosti péče,“ vzkazuje šesti miliónům klientů VZP její ředitel Zdeněk Kabátek.

* Jste ve funkci necelý rok. S jakými představami jste ji vzal a co se vám za tu dobu povedlo?

Do funkce jsem nastupoval na přelomu let 2012 a 2013. Okamžitou prioritou bylo řešení zásadního problému – uzavírání nových smluv s nemocnicemi. Vzhledem k tomu, že situace gradovala právě v době, když jsem přebíral pozici ředitele, jsem neměl v prvních týdnech čas řešit jiné problémy.

* A co považujete za úspěch?

To, že už v lednu a únoru jsme se dokázali domluvit jak se zástupci poskytovatelů péče, tak s jejich zřizovateli – zejména s krajskými hejtmany. Podařilo se nám situaci uklidnit a zajistit pro klienty VZP kvalitní a dostupnou zdravotní péči. Další dobrou zprávou je podle mne i to, že navzdory obecně těžké ekonomické situaci zůstává VZP stabilním a důvěryhodným partnerem. I v krizovém roce 2013 dokáže plnit své závazky vůči poskytovatelům zdravotní péče, a zaručuje tak svým klientům dostupnou a kvalitní péči.

* V přestupním termínu pojišťovnu opustilo 90 tisíc klientů. Proč by se k vám měli vrátit a za jak dlouho chcete stav, kdy lidé odcházejí, změnit na stav, kdy se k vám budou více hlásit?

Bylo by laciné vymlouvat se na objektivní příčiny, které vedly k odlivu pojištěnců, ať již to byla negativní mediální kampaň na přelomu roku nebo agresivní nebo leckdy i nekalé akviziční praktiky konkurence. Já jsem zvyklý hledat chyby u sebe. Velkou míru zodpovědnosti nese management pojišťovny. Zaspali jsme, neměli jsme připravenou srozumitelnou kampaň. Je třeba se poučit. Musíme umět vysvětlit klientům, že VZP je nejsilnější zdravotní pojišťovnou s nejširší sítí pracovišť i smluvních zdravotních zařízení. Musíme umět klienty přesvědčit, že stojí za to být registrovaný u nejsilnější pojišťovny v České republice. Chceme, aby se už příští rok začal trend otáčet a aby do dvou tří let k VZP více lidí přicházelo, než odcházelo.

* Zdravotnictví se dostává do svízelné finanční situace a zejména vaše pojišťovna skončí rok asi v deficitu. Jak velký bude a proč?

Z odhadů plnění zdravotně pojistného plánu skutečně vyplývá, že saldo příjmů a výdajů VZP bude nejspíš záporné, a to zhruba ve výši 2,5 až 2,9 miliardy. Je to důsledek setrvávající stagnace ekonomiky v České republice, s čímž souvisí například i nižší výběr pojistného. Ale je to i důsledek trvalého růstu nákladů na zdravotní péči. Ten se snažíme zastavit – samozřejmě tak, aby to neomezilo péči o naše klienty. Přes všechna opatření nejsme schopni plně vykompenzovat několik let se rozevírající nůžky mezi výdaji a příjmy VZP.

* Je peněz na zdravotnictví dost, nebo málo?

I na zdravotní systém v posledních letech dopadla ekonomická krize, která postihla celé hospodářství. Domnívám se, že právě teď nastal čas podpořit financování zdravotnictví dalšími zdroji. Naštěstí si tuto potřebu uvědomují i zástupci ministerstva zdravotnictví a vlády, ať již té stávající, nebo stínové. Pokud se jim podaří realizovat jejich záměry, věřím, že v příštím roce bude systém stabilizován. Konkrétně mám na mysli odkup pohledávek či zvýšení platby za státní pojištěnce. Dodávám, že peníze ve zdravotnictví nejsou spravedlivě rozdělovány. Systém více pojišťoven vyžaduje zásah, který povede k narovnání dosavadní konkurenční nevýhody, s níž se VZP trvale potýká. Musí skončit situace, kdy VZP je nucena platit za stejné služby a péči výrazně víc než ostatní pojišťovny. Těm pak zůstávají na účtech miliardy, zatímco VZP, která se stará o šedesát procent pojištěnců v ČR, bojuje s deficitem.

* Když jsme hovořili o deficitu – mají se pacienti obávat oddalování plánovaných operací nebo toho, že se jim nedostane léčby?

Ujišťuji naše klienty, že není důvod k obavám. Co se týká plánovaných neakutních operací, registrovala VZP za první pololetí letošního roku celkem devět stížností na dlouhé čekací lhůty. Pokud se na nás lidé obrátí, že někde mají takový problém, jsme samozřejmě připraveni velmi intenzivně jednat s nemocnicemi. Zařídíme, aby naši klienti dostali péči v takovém termínu, na jaký mají nárok.

* Budete dál usilovat o rušení lůžek v nemocnicích? Už teď je jich málo…

Rušení lůžek byla svého času určitá modla, ke které se nechceme vracet. Chceme usilovat o větší efektivitu nákladů na zdravotní péči. To znamená, že budeme dál jednat se zástupci krajů, které jsou zřizovateli nemocnic, a společně hledat řešení výhodná pro obě strany a zejména pro naše klienty.

* Kde a jaké úspory hledáte? Budete snad propouštět?

V roce 2012 prošla VZP reorganizací, kdy bylo vytvořeno šest regionálních poboček namísto dosavadních čtrnácti. Počet zaměstnanců se za poslední roky snížil o dvanáct set. V regionálních pobočkách už není pro další snižování stavů prostor. Další rezervy v této oblasti však ještě vidím na samotném ústředí. Každopádně dál hledáme cesty, jak ušetřit, aniž by to pocítili klienti. Za poslední tři roky snížila VZP náklady na vlastní provoz o téměř jednu miliardu korun, tedy o více než 20 procent. Velký díl úspor představuje snižování výdajů na nakupované služby, a to díky přesoutěžení rozhodujících zakázek formou elektronických aukcí. V oblasti zdravotní péče vyvíjíme tlak například na pokles cen léků, k čemuž slouží jako dobrý nástroj pozitivní listy.

* Zatím si mohou lidé o výpis ze svého účtu požádat. Nebylo by vhodnější, abyste jim ho posílali automaticky každý rok?

Informovanost našich klientů je jednou z priorit, kterou se zabýváme. Hledáme způsob, jak lidem umožnit elektronickou cestou kontrolovat náklady, které jsou vynakládány na péči o ně. Chceme být pojišťovnou průhlednou a proklientsky orientovanou, k čemuž patří i snadný přístup k informacím.

* Nebyla by to cesta k odhalení nepoctivých lékařů? Kolik vám účtují navíc oproti skutečnosti?

Samozřejmě vítáme zájem klientů o to, kolik stojí jejich zdraví a kolik za ně VZP platí. Je to i jedna z cest veřejného dohledu a zefektivnění systému. Nicméně nechceme tuto úlohu přehrávat jen na klienty – zásadní roli v kontrole lékařů musí hrát sama pojišťovna a její revizní lékaři. Zároveň ale chci na základě dosavadních zkušeností připomenout, že většina našich partnerůlékařů se chová velmi seriózně a korektně. Bylo by nefér hovořit o nich automaticky jako o nepoctivcích, kteří si účtují neposkytnutou péči.

* Ještě v září máte předložit správní radě harmonogram řešení kauzy IZIP. Kolik jste do portálu už vložili peněz?

V současné době probíhají intenzivní jednání o převzetí portálu VZP. Jde o klíčový nástroj pro komunikaci pojišťovny s klienty, ale i s poskytovateli a plátci. Věřím, že do konce roku vyřešíme všechny technické i právní náležitosti spojené s touto transakcí. Cesta vedoucí k tomu, že portál VZP bude jejím vlastnictvím a bude provozován zaměstnanci pojišťovny, je podle mne správná. Za provoz portálu platíme šest miliónů měsíčně a po jeho převzetí by se tyto náklady měly snížit pod jeden milión korun.

* Koupíte ho – a za kolik?

Očekáváme, že celkové náklady spojené s převzetím této služby pod křídla VZP budou 59 miliónů bez DPH.

* A co když správní rada VZP nebude s odkupem souhlasit?

Všechny dosavadní kroky správní rada průběžně schválila. Proto dle mého nehrozí, že by tento záměr odmítla. Nicméně pokud by to nastalo, budeme hledat náhradní řešení – na to jsme připraveni.

* Jak vidíte spor s Protonovým centrem v Praze. Nebylo by lepší posílat klienty na léčbu do Prahy než do Mnichova?

Spor, o kterém mluvíte, nikoho z VZP netěší. Je to situace, která vyplývá z chyb minulosti. My teď hledáme řešení, které bude akceptovatelné a přínosné nejen pro pojišťovnu, ale zejména pro všechny její klienty. Pražským pacientům se může zdát pohodlnější, když jsou léčeni v pražském centru. Skutečnost je ale taková, že mnichovské zařízení je při mnohem větších zkušenostech zhruba o polovinu levnější. To znamená, že v Mnichově jsme za stejné peníze schopni poskytnout péči většímu počtu klientů.

* Co nového chystáte v prevenci?

I v návaznosti na personální změny, které nastaly v managementu VZP, připravujeme nové pojetí preventivních programů. Na příští roky jsme připravili novou strategii, kterou už schválila i správní rada. Vychází z oblastí, ve kterých jsou generovány vysoké náklady na zdravotní péči. Byly zvoleny tři klíčové problematiky. Do oblasti zdravého životního stylu spadá například prevence nemocí srdce a cév, obezity, cukrovky či odvykání kouření. Do oblasti zaměřené na onkologická onemocnění patří prevence rakoviny prsu, prostaty a tlustého střeva. A nakonec do oblasti zaměřené na děti a dorost je zařazena prevence závislostí, úrazů a preventivní zubní prohlídky. Hlavním smyslem je vyloučit rizika spojená s civilizačními chorobami.

Zdroj: Právo