Za 5 let přibylo 2 tisíce dětí s poruchou pozornosti
2. 9. 2025 | Tiskové zprávy
Jsou roztržité, nepozorné, zapomnětlivé, některé z nich i hyperaktivní. Odborně řečeno trpí poruchou pozornosti. Mezi klienty Všeobecné zdravotní pojišťovny do 18 let jich je už 16 823 s touto diagnózou. Vyznačuje se nadměrnou aktivitou, impulzivitou a sníženou schopností udržet pozornost. Jen v loňském roce vynaložila VZP ČR na jejich léčbu téměř 190 milionů korun.
„Porucha pozornosti, často související s ADHD, se neprojevuje pouze ,živostí' dítěte, ale může zásadně ovlivnit jeho schopnost učit se, navazovat sociální vztahy a fungovat v běžném životě. I zde hraje roli pro úspěšné zvládání obtíží včasná diagnostika a spolupráce rodiny, školy a lékařů,“ říká Jan Bodnár, náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči, a dodává: „Dítě s ADHD není problém, je to dítě s potenciálem, které jen potřebuje jiný přístup a prostředí, které jeho specifika respektuje.“
Z dat VZP vyplývá, že počet dětí s poruchami pozornosti vzrostl z 14 779 v roce 2020 na 16 823 v roce 2024, což představuje nárůst o téměř 14 procent. Každý rok tak přibývá v průměru přes 500 nových pacientů. Třikrát častěji jde o chlapce než o dívky. Z celkového počtu pacientů je tak zhruba 12 700 chlapců a 4 100 dívek.
Nejvíce dětí s poruchou pozornosti je mezi 7. a 12. rokem věku, nejvíce jich loni bylo devítiletých (1535). Vysoký nárůst je i u osmnáctiletých, kdy jejich počet vzrostl mezi roky 2020 (343) a 2024 (555) o více než 60 procent.
„Za posledních pět let došlo k nárůstu dětí s poruchou pozornosti o téměř 14 procent, což se promítlo i do nákladů na jejich léčbu. Vzrostly o 46 procent, ze 128 milionů korun v roce 2020 na 188 milionů v loňském roce. Léčba jednoho dětského klienta VZP ČR, který trpí poruchou pozornosti, stojí průměrně 11 tisíc korun,“ upřesňuje Jan Bodnár.
Jak poznat, že dítě potřebuje pomoc
Odborníci upozorňují, že děti s poruchou pozornosti často působí roztržitě, zapomínají běžné věci, nedokončují úkoly a vyžadují neustálou stimulaci. Základními příznaky jsou nepozornost, hyperaktivita a impulzivita. Pro odborníky je důležité rozpoznat, jestli má skutečně dítě poruchu pozornosti. „Ke stanovení diagnózy je třeba naplnit následující kritéria – porucha se projevuje ve více prostředích, tedy nejen ve škole, nebo ne pouze doma, a příznaky má dítě od útlého dětství. Jedná se totiž o neurovývojové onemocnění, tedy onemocnění vázané na vývoj mozku a příznaky negativně narušují fungování dítěte,“ říká MUDr. Tereza Petrásková, Ph.D., z JESSENIA a.s., Rehabilitační nemocnice a Centra duševní rehabilitace v Berouně. K tomu dodává Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D., z Ústavu sociálně pedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a Pedagogicko-psychologické poradny: „Při vyšetření sledujeme komplexní obraz chování, ale u ,živějšího' dítěte je snazší udržovat pozornost i u činností, které pro něj nejsou atraktivní, zatímco u dítěte s poruchou pozornosti je to nesmírně obtížné.“
Pokud má dítě poruchu pozornosti, záleží na závažnosti, ale typicky se obtíže projeví s nástupem do 1. třídy, kdy se zásadněji mění nároky na pozornost dítěte. „Dítě nevydrží sedět v lavici, vyrušuje, povídá si, kdy nemá, zapomíná, nestíhá, často vstává, odchází, nedokončuje. Hyperaktivita se pak může projevit i jako jakési zlobení, pošťuchování, impulzivita jako porucha chování. U dívek se projevy často liší – nejsou tolik rušivé, spíše působí, že jsou zahleděné do vlastního světa a nevnímají okolí.
Doma se příznaky projevují podobně při domácích úkolech, pomoci rodičům,“ upřesňuje MUDr. Tereza Petrásková, Ph.D., a dodává, že důležitá je diagnostika: „Existuje účinná léčba a dítě bez korigovaných příznaků může být mylně nálepkováno jako ,zlobivé', přitom za oním zlobením je nemoc, kterou nedokáže ovládat. Okolí se na takové dítě zlobí, rodiče jsou bezradní a vzniká začarovaný kruh neřešených obtíží.
Obtíže dítěte nejsou projevem výchovných chyb, ale neurovývojové poruchy, kterou lze zmírnit vhodnou kombinací podpůrných opatření a odborné péče. Psycholog může škole pomoci s nastavením podpůrných opatření. „Po nástupu do školy se poruchy pozornosti mohou projevovat potížemi s porozuměním verbálním a později i čteným instrukcím. Tyto problémy mohou přetrvávat i v následujícím životě. Typické výkyvy ve výkonech, emočním prožívání, odolnosti a úspěšnosti se týkají všech věkových kategorií,“ říká Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.
Jak poznat možnou poruchu pozornosti:
- Dítě má výrazné a dlouhodobé problémy se soustředěním a snadno se nechá rozptýlit
- Nedokončuje úkoly, ztrácí pomůcky, zapomíná věci, které má mít pravidelně u sebe
- Působí neorganizovaně, má potíže s plánováním aktivit a dodržováním časového rozvrhu
- Často vyrušuje, vstupuje do řeči, nedokáže počkat, až na něj přijde řada
- Je nadměrně neklidné, vrtí se, potřebuje neustálou stimulaci a špatně snáší klidové aktivity
- Problémy zasahují do více oblastí – dítě má potíže nejen ve škole, ale i doma nebo mezi vrstevníky
- Projevy se opakují dlouhodobě a nejsou vysvětlitelné jen výchovným stylem nebo momentální situací
Počet klientů VZP ČR s poruchou pozornosti do 18 let věku podle pohlaví
Věk | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Chlapci | Dívky | Chlapci | Dívky | Chlapci | Dívky | Chlapci | Dívky | Chlapci | Dívky | |
0 | 1 | 4 | 6 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | |
1 | 18 | 11 | 16 | 9 | 13 | 9 | 17 | 5 | 6 | 3 |
2 | 74 | 52 | 72 | 39 | 93 | 29 | 92 | 36 | 78 | 42 |
3 | 249 | 86 | 266 | 94 | 251 | 93 | 234 | 77 | 254 | 82 |
4 | 338 | 107 | 382 | 119 | 468 | 131 | 433 | 140 | 427 | 129 |
5 | 502 | 163 | 547 | 155 | 571 | 191 | 639 | 168 | 591 | 200 |
6 | 715 | 217 | 724 | 220 | 736 | 220 | 816 | 256 | 855 | 272 |
7 | 800 | 237 | 917 | 274 | 897 | 252 | 994 | 270 | 1 014 | 295 |
8 | 880 | 274 | 918 | 285 | 1 029 | 302 | 1 069 | 333 | 1 126 | 351 |
9 | 1 047 | 299 | 948 | 285 | 1 009 | 337 | 1 126 | 326 | 1 170 | 365 |
10 | 1 055 | 303 | 972 | 286 | 1 009 | 275 | 1 022 | 319 | 1 099 | 317 |
11 | 1 138 | 330 | 950 | 301 | 1 011 | 269 | 1 002 | 313 | 1 063 | 308 |
12 | 1 108 | 286 | 1 039 | 267 | 965 | 286 | 1 018 | 258 | 995 | 279 |
13 | 973 | 256 | 941 | 276 | 998 | 265 | 932 | 286 | 929 | 250 |
14 | 845 | 196 | 784 | 236 | 867 | 283 | 912 | 321 | 830 | 277 |
15 | 627 | 161 | 656 | 178 | 693 | 220 | 802 | 282 | 778 | 296 |
16 | 501 | 131 | 465 | 159 | 561 | 181 | 565 | 233 | 642 | 244 |
17 | 346 | 106 | 378 | 124 | 382 | 166 | 466 | 208 | 487 | 213 |
18 | 274 | 69 | 256 | 99 | 302 | 123 | 328 | 154 | 377 | 178 |
11 491 | 3 288 | 11 237 | 3 408 | 11 856 | 3 633 | 12 469 | 3 986 | 12 721 | 4 102 | |
CELKEM | 14 779 | 14 645 | 15 489 | 16 455 | 16 823 |
Viktorie Plívová
tisková mluvčí