Za 5 let přibylo 2 tisíce dětí s poruchou pozornosti

 2. 9. 2025 | Tiskové zprávy

Jsou roztržité, nepozorné, zapomnětlivé, některé z nich i hyperaktivní. Odborně řečeno trpí poruchou pozornosti. Mezi klienty Všeobecné zdravotní pojišťovny do 18 let jich je už 16 823 s touto diagnózou. Vyznačuje se nadměrnou aktivitou, impulzivitou a sníženou schopností udržet pozornost. Jen v loňském roce vynaložila VZP ČR na jejich léčbu téměř 190 milionů korun.

„Porucha pozornosti, často související s ADHD, se neprojevuje pouze ,živostí' dítěte, ale může zásadně ovlivnit jeho schopnost učit se, navazovat sociální vztahy a fungovat v běžném životě. I zde hraje roli pro úspěšné zvládání obtíží včasná diagnostika a spolupráce rodiny, školy a lékařů,“ říká Jan Bodnár, náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči, a dodává: „Dítě s ADHD není problém, je to dítě s potenciálem, které jen potřebuje jiný přístup a prostředí, které jeho specifika respektuje.“

Z dat VZP vyplývá, že počet dětí s poruchami pozornosti vzrostl z 14 779 v roce 2020 na 16 823 v roce 2024, což představuje nárůst o téměř 14 procent. Každý rok tak přibývá v průměru přes 500 nových pacientů. Třikrát častěji jde o chlapce než o dívky. Z celkového počtu pacientů je tak zhruba 12 700 chlapců a 4 100 dívek.

Nejvíce dětí s poruchou pozornosti je mezi 7. a 12. rokem věku, nejvíce jich loni bylo devítiletých (1535). Vysoký nárůst je i u osmnáctiletých, kdy jejich počet vzrostl mezi roky 2020 (343) a 2024 (555) o více než 60 procent.

„Za posledních pět let došlo k nárůstu dětí s poruchou pozornosti o téměř 14 procent, což se promítlo i do nákladů na jejich léčbu. Vzrostly o 46 procent, ze 128 milionů korun v roce 2020 na 188 milionů v loňském roce. Léčba jednoho dětského klienta VZP ČR, který trpí poruchou pozornosti, stojí průměrně 11 tisíc korun,“ upřesňuje Jan Bodnár.

Jak poznat, že dítě potřebuje pomoc

Odborníci upozorňují, že děti s poruchou pozornosti často působí roztržitě, zapomínají běžné věci, nedokončují úkoly a vyžadují neustálou stimulaci. Základními příznaky jsou nepozornost, hyperaktivita a impulzivita. Pro odborníky je důležité rozpoznat, jestli má skutečně dítě poruchu pozornosti. „Ke stanovení diagnózy je třeba naplnit následující kritéria – porucha se projevuje ve více prostředích, tedy nejen ve škole, nebo ne pouze doma, a příznaky má dítě od útlého dětství. Jedná se totiž o neurovývojové onemocnění, tedy onemocnění vázané na vývoj mozku a příznaky negativně narušují fungování dítěte,“ říká MUDr. Tereza Petrásková, Ph.D., z JESSENIA a.s., Rehabilitační nemocnice a Centra duševní rehabilitace v Berouně. K tomu dodává Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D., z Ústavu sociálně pedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a Pedagogicko-psychologické poradny: „Při vyšetření sledujeme komplexní obraz chování, ale u ,živějšího' dítěte je snazší udržovat pozornost i u činností, které pro něj nejsou atraktivní, zatímco u dítěte s poruchou pozornosti je to nesmírně obtížné.“

Pokud má dítě poruchu pozornosti, záleží na závažnosti, ale typicky se obtíže projeví s nástupem do 1. třídy, kdy se zásadněji mění nároky na pozornost dítěte. „Dítě nevydrží sedět v lavici, vyrušuje, povídá si, kdy nemá, zapomíná, nestíhá, často vstává, odchází, nedokončuje. Hyperaktivita se pak může projevit i jako jakési zlobení, pošťuchování, impulzivita jako porucha chování. U dívek se projevy často liší – nejsou tolik rušivé, spíše působí, že jsou zahleděné do vlastního světa a nevnímají okolí.

Doma se příznaky projevují podobně při domácích úkolech, pomoci rodičům,“ upřesňuje MUDr. Tereza Petrásková, Ph.D., a dodává, že důležitá je diagnostika: „Existuje účinná léčba a dítě bez korigovaných příznaků může být mylně nálepkováno jako ,zlobivé', přitom za oním zlobením je nemoc, kterou nedokáže ovládat. Okolí se na takové dítě zlobí, rodiče jsou bezradní a vzniká začarovaný kruh neřešených obtíží.

Obtíže dítěte nejsou projevem výchovných chyb, ale neurovývojové poruchy, kterou lze zmírnit vhodnou kombinací podpůrných opatření a odborné péče. Psycholog může škole pomoci s nastavením podpůrných opatření. „Po nástupu do školy se poruchy pozornosti mohou projevovat potížemi s porozuměním verbálním a později i čteným instrukcím. Tyto problémy mohou přetrvávat i v následujícím životě. Typické výkyvy ve výkonech, emočním prožívání, odolnosti a úspěšnosti se týkají všech věkových kategorií,“ říká Mgr. Miluše Hutyrová, Ph.D.

Jak poznat možnou poruchu pozornosti:

  • Dítě má výrazné a dlouhodobé problémy se soustředěním a snadno se nechá rozptýlit
  • Nedokončuje úkoly, ztrácí pomůcky, zapomíná věci, které má mít pravidelně u sebe
  • Působí neorganizovaně, má potíže s plánováním aktivit a dodržováním časového rozvrhu
  • Často vyrušuje, vstupuje do řeči, nedokáže počkat, až na něj přijde řada
  • Je nadměrně neklidné, vrtí se, potřebuje neustálou stimulaci a špatně snáší klidové aktivity
  • Problémy zasahují do více oblastí – dítě má potíže nejen ve škole, ale i doma nebo mezi vrstevníky
  • Projevy se opakují dlouhodobě a nejsou vysvětlitelné jen výchovným stylem nebo momentální situací

Počet klientů VZP ČR s poruchou pozornosti do 18 let věku podle pohlaví

Věk 2020 2021 2022 2023 2024
Chlapci Dívky Chlapci Dívky Chlapci Dívky Chlapci Dívky Chlapci Dívky
  0   1   4   6   2   1   1   2   1     1
  1   18   11   16   9   13   9   17   5   6   3
  2   74   52   72   39   93   29   92   36   78   42
  3   249   86   266   94   251   93   234   77   254   82
  4   338   107   382   119   468   131   433   140   427   129
  5   502   163   547   155   571   191   639   168   591   200
  6   715   217   724   220   736   220   816   256   855   272
  7   800   237   917   274   897   252   994   270  1 014   295
  8   880   274   918   285  1 029   302  1 069   333  1 126   351
  9  1 047   299   948   285  1 009   337  1 126   326  1 170   365
  10  1 055   303   972   286  1 009   275  1 022   319  1 099   317
  11  1 138   330   950   301  1 011   269  1 002   313  1 063   308
  12  1 108   286  1 039   267   965   286  1 018   258   995   279
  13   973   256   941   276   998   265   932   286   929   250
  14   845   196   784   236   867   283   912   321   830   277
  15   627   161   656   178   693   220   802   282   778   296
  16   501   131   465   159   561   181   565   233   642   244
  17   346   106   378   124   382   166   466   208   487   213
  18   274   69   256   99   302   123   328   154   377   178
   11 491  3 288  11 237  3 408  11 856  3 633  12 469  3 986  12 721  4 102
CELKEM  14 779  14 645  15 489  16 455  16 823

 

Viktorie Plívová
tisková mluvčí