Šéf VZP Zdeněk Kabátek: Každému zaplatíme nejlepší možnou péči

 19. 2. 2019 | Z médií

Stále více vážně nemocných klientů Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) se léčí nejmodernější biologickou léčbou a pojišťovna přichází s dalšími zlepšeními, díky nimž bude tato terapie ještě dostupnější. Navíc se největší zdravotní pojišťovně daří i ekonomicky – loňský rok byl z hlediska jejího hospodaření nejúspěšnější. Třešničkou na dortu bylo, že VZP zvítězila v soutěži Zdravotní pojišťovna roku, říká její ředitel Zdeněk Kabátek.

Jak vážně lze brát takové ocenění?

Na to by měli odpovědět spíš organizátoři. Šlo už o čtvrtý ročník a konference, kde se vyhlašova ly výsledky, se zúčastnili například premiér Andrej Babiš, ministr zdravotnictví Adam Vojtěch či manažeři nejvýznamnějších zdravotnických zařízení v Česku. O vítězi hlasovali ředitelé nemocnic, ambulantní lékaři i pacienti, přičemž VZP vynesly na první místo právě zejména hlasy lidí. O to víc si ocenění vážím.

V předchozích ročnících se VZP tak dobře neumístila?

Měli jsme dobré dílčí výsledky, například v roce 2016 nás jako nejlepší pojišťovnu hodnotili ředitelé nemocnic. Ale celkovým vítězem jsme se stali poprvé.

Čím si to vysvětlujete?

Bude to znít možná banálně, ale podle mne jde o výsledek dlouhodobě dobré práce všech zaměstnanců VZP. Klienti nejsou hloupí, poznají, když dostávají služby na úrovni. A právě jejich hlasy byly tentokrát rozhodující pro to, že jsme obsadili celkově první místo.

V médiích a na sociálních sítích se ale docela často objevuje kritika VZP, že nechce platit drahé léky, že nezajišťuje moderní léčbu…

O tom, jakou léčbu pojišťovna může uhradit, nerozhoduje ona, ale je to dáno platnými předpisy. A nerozhoduje o tom ani cena. Před pár lety uhradila VZP za péči o jednoho klienta během dvou let dohromady 100 milionů korun. Nebyl to žádný prominent. Nemocných, jejichž léčba stojí víc než jeden milion, máme ročně kolem osmi tisíc. Pokud předpisy říkají, že jim takovou léčbu má pojišťovna zaplatit, tak jim ji zaplatí. Pokud ovšem stejné předpisy říkají, že jinou léčbu z pojištění hradit nelze, musí pojišťovna respektovat i to, i kdyby šlo třeba jen o deset tisíc korun.

A o tom je pak to množství soudů…

Dovolil bych si trochu oponovat. Soudů na toto téma eviduje VZP něco přes deset. Posuďte sám, jestli je to mnoho vzhledem k tomu, že zajišťujeme péči pro šest milionů klientů. Navíc to, že někdo podá žalobu, ještě o ničem nevypovídá. Mezi těmi deseti či dvaceti případy, kdy VZP čelí či čelila žalobě, jsou započteny i případy, kdy už soud dal zapravdu pojišťovně, že rozhodla správně.

Jak je to s dostupností moderní biologické léčby, která je v řadě případů podle odborníků pro vážně nemocné pacienty nejvhodnější?

Jsem rád, že se na to ptáte. Právě biologická léčba je oblastí, kterou se snažíme nejvíce rozvíjet. Jen pro představu – před deseti lety ji VZP zaplatila asi 16 tisícům nemocných a vydala za ni pět miliard. Loni už to ale bylo skoro 40 tisíc pacientů a náklady přesáhly deset miliard. Pro letošek plánujeme navýšení zhruba o další miliardu. Což samozřejmě dál zvýší dostupnost biologické léčby pro naše klienty.

Mohou se pacienti dostat i k lékům, které už jsou třeba jinde ve světě dostupné, ale v Česku ještě úřady nerozhodly, jestli mají být z pojištění hrazeny?

Jistě. Žádostí o zaplacení léčby, která již existuje, ale ještě není běžně hrazena ze zdravotního pojištění, řešíme ročně kolem 14 tisíc. Vyhovíme v bezmála 90 procentech případů. Jinými slovy: vyhovíme, když nám to předpisy umožňují.

Často to ale vypadá, že předpisy nejsou napsány ve prospěch pacientů…

Nebyl bych tak kritický. Není asi vždy možné předvídat a postihnout zákonem všechny situace, které s sebou může vývoj medicíny přinést. Důležité je, aby ten, kdo legislativu tvoří, v případě potřeby na vývoj situace reagoval. To ministerstvo zdravotnictví dělá a VZP s ním na tom úzce spolupracuje. Je logické, že ne vše lze změnit lusknutím prstů ze dne na den.

Není pak vlastně jedno, u které pojišťovny se člověk registruje, když pro všechny platí stejné předpisy, a měly by tedy hradit stejnou péči?

Myslím, že to tak není. Pro klienta by měl být podstatný rozdíl třeba v tom, kolik lékařů má s kterou pojišťovnou smlouvu. Tedy jestli se mu nestane, že přijde například o dovolené k doktorovi v cizím městě a ten mu řekne, že ho neošetří, protože s jeho pojišťovnou nespolupracuje.

V tom je mezi pojišťovnami rozdíl?

VZP dává v tomto směru svým klientům největší jistotu – ve srovnání s ostatními pojišťovnami máme nejvíce smluvních lékařů a zdravotnických zařízení. Dalším kritériem může být pro člověka třeba to, jestli se mu chce jezdit kvůli každé věci, kterou musí s pojišťovnou řešit, do pobočky přes půlku kraje. U VZP mu to nehrozí – poboček máme 190, takže to k nám nikdo nemá daleko. V tom nemáme konkurenci.

Některé pojišťovny lákají klienty na různé benefity, jako jsou třeba příspěvky na plavání, na očkování a další. Je VZP schopna konkurovat i v tomto směru?

Aniž bych se chtěl chlubit, mohu říct, že jsme i v tom na špici. Vzhledem k tomu, že VZP loni zaznamenala rekordní hospodářský výsledek, můžeme si to dovolit. Zmínil jste příspěvky na pohyb jako třeba plavání a další aktivity – na ty jsme loni přispěli více než 300 tisícům klientů a celkem si na těchto příspěvcích odnesli 150 milionů. Příspěvek na očkování proti klíšťové encefalitidě dostalo přes 100 tisíc klientů, celkem si rozdělili 50 milionů. To je ale samozřejmě jen zlomek naší nabídky.

Benefity, které nabízíte delší dobu, vaši klienti určitě znají. Máte pro ně ale letos něco nového?

Jen namátkou – 500 korun na plavání pro kojence, 300 korun pro ženy na mamografické či ultrazvuková vyšetření prsou, 1000 korun pro rodiče nedonošených dětí na nákup speciální výživy. U příspěvků pro těhotné ženy nebo čerstvé maminky jsme částku zvedli z 1000 korun na 1500, příspěvek pro dárce krve jsme zdvojnásobili z jednoho tisíce na dva. Je toho spousta a klienti najdou kompletní nabídku na stránkách www.vzp.cz v rubrice Výhody a příspěvky. Věřím, že si všichni vyberou a budou se službami VZP i nadále spokojeni.

Právo