Otázka týdne

S rodinou se chystám na dovolenou do zahraničí – k moři do Chorvatska. V případě, že se některý člen rodiny zraní či onemocní, jak bychom měli postupovat?

V první řadě doporučujeme uzavřít před odjezdem komerční cestovní zdravotní pojištění; můžete si ho sjednat výhodně např. u naší dceřiné Pojišťovny VZP, a. s. Konkrétní podmínky včetně limitů a výluk z pojištění je možné přizpůsobit aktivitám, kterým se v zahraničí hodláte věnovat. Výhodou cestovního pojištění je plné krytí nákladů pojistné události do určité, předem stanovené výše. V případě úrazu či onemocnění pak kontaktujete zákaznickou linku, kde dostanete konkrétní rady a informace o dalším postupu. Tato asistenční služba funguje 24 hodin denně, samozřejmě v češtině.

V rámci Evropské unie je možné také uplatnit své nároky související s vlastnictvím Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC), obecně známého jako modrá kartička pojištěnce. Po jeho předložení by zdravotnické zařízení, které je součástí tamního systému veřejného zdravotního pojištění, mělo náklady zdravotní péče přímo přeúčtovat VZP ČR. Je však možné, že navštívíte soukromé zdravotnické zařízení, nebo i zařízení veřejné, které ale k přeúčtování nebude ochotné přistoupit a bude po vás požadovat přímou platbu. Jestliže jste cestovní pojištění neuzavřeli a v zahraničí (v rámci EU) jste čerpali nezbytné zdravotní služby, za něž jste zaplatili, můžete po návratu do České republiky podat žádost o refundaci v rámci systému veřejného zdravotního pojištění. Žádost je možné podat na kterémkoliv klientském pracovišti na příslušném formuláři (žádost včetně poučení o průběhu řízení si můžete stáhnout i z našeho webu). Součástí každé žádosti o refundaci by měla být lékařská zpráva, resp. faktura, kde jsou uvedeny všechny provedené zdravotnické výkony, a doklad o zaplacení nákladů.

Je ovšem nutné počítat s tím, že o žádosti bude vedeno správní řízení, které se řídí pravidly stanovenými Správním řádem. V praxi to znamená, že k výplatě náhrady dojde s jistým časovým odstupem (po nabytí právní moci správního rozhodnutí). Náhrada také není vyplácena ve výši dle předložených dokladů, ale vždy musí být vyčíslena podle stanovených pravidel. Klient dostane částku, kterou by za totožné zdravotní služby zaplatila za svého klienta zahraniční zdravotní pojišťovna (náhrada do výše tarifů státu ošetření), nebo kterou by VZP zaplatila za svého klienta, kdyby byl ošetřen v České republice (náhrada do výše českých tarifů).

Pokud se bude jednat o nezbytné zdravotní služby, má klient možnost volby mezi náhradou podle tarifů státu ošetření, nebo podle tarifů českých. Když si zvolí tarify státu ošetření, bude nutné odeslat žádost o vyčíslení do zahraničí, jelikož VZP není oprávněna částku k náhradě vyčíslit sama. Doba vyřešení věci se pak bude odvíjet podle rychlosti odpovědi příslušné zahraniční instituce. Je nutné říci, že zejména u států jižní Evropy se zpravidla jedná o několik měsíců. Pokud si klient zvolí vyčíslení podle českých právních předpisů, je žádost předána reviznímu lékaři, který na základě uvedených výkonů vyčíslí částku, kterou by VZP zaplatila tuzemskému poskytovateli zdravotních služeb, kdyby klient byl ošetřen v České republice. V drtivé většině případů tato částka nedosahuje výše vynaložených nákladů, klient ji ale dostane rychleji.

V souvislosti s výší náhrady ve srovnání s vynaloženými náklady je rovněž nutné uvést, že v mnoha evropských státech je pacient povinen nést část nákladů lékařského ošetření či hospitalizace – tzv. spoluúčast. Přeúčtování spoluúčasti nepřipadá v úvahu, zdravotnické zařízení bude vždy vyžadovat její zaplacení ze strany klienta.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí