Otázka týdne

Zajímalo by mě, kolik peněz mohla stát pojišťovnu moje loňská operace, za kterou jsem sám doplácel. Kam se s tímto dotazem mám obrátit?

Stačí požádat si o vypracování přehledu úhrad zdravotní péče. Jedná se o údaje o zdravotní péči, která byla na vaše rodné číslo vykázána zdravotnickými zařízeními a pojišťovnou byla uhrazena. Zároveň dostanete i přehled zaplacených regulačních poplatků a doplatků za celý kalendářní rok.

Na vyžádání pojištěnce je zdravotní pojišťovna povinna mu písemně a zdarma poskytnout jedenkrát ročně formou výpisu z osobního účtu údaje o hrazených službách uhrazených za něj v období posledních 12 měsíců, včetně zaplacených regulačních poplatků a doplatků za částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely za toto období. Nejlepší je proto žádat o přehled úhrad vždy za celý kalendářní rok, tedy nejlépe cca od poloviny března. Začátkem roku totiž ještě mohou pojišťovně přicházet údaje ze zdravotnických zařízení, které je třeba zpracovat.

O vystavení přehledu můžete požádat na kterémkoli klientském pracovišti VZP a dostanete ho na počkání. Vytisknout si a vyplnit jednoduchou žádanku můžete i předem, případně ji můžete vyplněnou poslat na příslušné pracoviště VZP ČR. Požádat můžete také o vystavení přehledu za své nezletilé dítě. Vystavení přehledu úhrad zdravotní péče a zaplacených regulačních poplatků a doplatků za osobu zemřelou není možné.

Na klientském pracovišti může každý pojištěnec dostat jen svůj vlastní přehled (a pro své dítě), jinak musí k jeho převzetí mít ověřenou plnou moc. Pokud o přehled požádáte dopisem, pojišťovna vám ho připraví k vyzvednutí na přepážce nebo bezplatně zašle poštou.

Podle údajů v přehledu získáte mj. informace o cenách zdravotní péče; zároveň můžete zkontrolovat, zda vám vyúčtovaná péče byla skutečně poskytnuta a je tedy oprávněně uhrazena. Pro laika může být někdy obtížnější "dešifrovat" odborné názvy výkonů, které zdravotnická zařízení pojišťovně vykazují. Pokud byste zjistil, že něčemu na výpisu nerozumíte nebo že na něm něco není v pořádku, s důvěrou se obraťte na naše pracovníky na kterémkoli klientském pracovišti, rádi vám poradí.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí