Otázka týdne

V lázních, kam pojedu v rámci komplexní lázeňské péče, mám zaplatit nejen lázeňský poplatek za pobyt, ale ještě 110 Kč/den jako příplatek za kategorii pavilonu. Ubytování jsem si ovšem sama nevybrala. Mohla by mi zdravotní pojišťovna na uvedený denní poplatek přispět?

Všeobecná zdravotní pojišťovna svým klientům hradí u komplexní lázeňské péče veškeré náklady na vyšetření a léčení, dále stravu a ubytování ve standardní úrovni a také dopravu pacientům, jejichž zdravotní stav neumožňuje přepravu běžným způsobem bez použití zdravotní dopravní služby.  Na příplatek za kategorii pavilonu vám přispět nemůže.

Poplatek za lázeňský pobyt, který náleží obci, kde se lázeňské zařízení nachází, zaplatit musíte, a to podle zákona o místních poplatcích (max. 15 Kč/den). Tomuto poplatku nepodléhají osoby nevidomé, bezmocné a osoby s těžkým zdravotním postižením, které jsou držiteli průkazu ZTP/P a jejich průvodci, dále osoby mladší 18 let a starší 70 let. Pokud jste ale nechtěla přistoupit na nadstandard ve formě příplatku za kategorii pavilonu, za který máte denně hradit navíc 110 Kč, nemohl by vás k tomu nikdo nutit.

Poskytování nadstandardního ubytování a služeb je vždy záležitostí dohody mezi poskytovatelem a pojištěncem – jestliže pojištěnec sám požádá o nadstandardní ubytování a služby, nebo lázeňské zařízení před nástupem na lázeňské léčení tento nadstandard nabídne a pacient s tím souhlasí. Služby nad rámec standardu si hradí sám pojištěnec.

Lázeňská zařízení, která mají s VZP smlouvu, zajišťují na části své ubytovací kapacity našim klientům ubytování v definovaných standardech, bez jakéhokoli doplatku za pojištěncem nevyžadované nadstandardní vybavení ubytovacích kapacit (např. vybavení pokoje televizí, lednicí, případně jednolůžkový pokoj). Standardem je dvoulůžkový pokoj s příslušenstvím (kategorie A) nebo bez příslušenství (kategorie B). Může se ale stát, že tyto standardní kapacity bez doplatku jsou zcela naplněny.

Ve chvíli, kdy jste se dozvěděla, že vám lázeňské zařízení nabízí nadstandardní ubytování, za které si máte připlatit, jste se měla obrátit přímo na toto lázeňské zařízení a vyjádřit svůj nesouhlas. Pomohli by vám i naši odborní pracovníci, kdybyste se obrátila na pobočku VZP. Vašemu požadavku by pak musela být přizpůsobena volba lázeňského domu, případně i lázeňského místa; samozřejmě nikoli libovolně, ale podle indikačního seznamu, který mj. určuje, kde se které choroby léčí. Pokud byla důvodem pro navržený typ ubytování plná obsazenost lázní ve „standardu“, bylo by v některých případech možno vyjednat jiný termín nástupu na léčbu. Stane-li se, že pacient odmítne hradit doplatek za nadstandard a lázeňské zařízení nemá po celou dobu platnosti jeho návrhu volné standardní lůžko, musí jeho návrh odeslat na další uvedené lázeňské zařízení, které může pacienta léčit. Doba platnosti návrhu je u komplexní lázeňské péče tři měsíce od data vystavení návrhu navrhujícím lékařem.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí