Přelomový krok VZP: Rychlé upozornění na krátkodobý dluh už posílá i tisícům firem

 7. 10. 2014 | Tiskové zprávy

K zásadnímu rozšíření své služby pro roztržité klienty přistoupila v minulých dnech Všeobecná zdravotní pojišťovna. Zatímco doposud rozesílala upozornění na krátkodobé dluhy pomocí SMS či e-mailu pouze samoplátcům zdravotního pojištění, nově začala tutéž službu pilotně poskytovat i zaměstnavatelům. Vybrané klienty zatím oslovuje přes jejich datové schránky. I tak ale může jít výhledově bezmála o 220 tisíc zejména akciových společností a společností s ručením omezeným.

Princip novinky je stejný jako u samoplátců, kam patří OSVČ a osoby bez zdanitelných příjmů. Ty dlužníky, kteří nezaplatili třeba jen jednu splátku pojistného, na to VZP upozorní dříve, než jim dlužná částka ještě více naroste, případně než jim naběhne penále.

Roztržití samoplátci, kteří například kvůli návalu jiných povinností jen zapomněli zaplatit, vstřícnost pojišťovny vesměs vítají. První zkušenosti ukázaly, že stručné upozornění stačí, aby zaplatil každý pátý. Pojišťovna tak dostane uhrazené pohledávky, které by jinak musela složitě vymáhat.

U zaměstnavatelů nově posílá VZP upozornění těm, jejichž dluh činí v závislosti na velikosti firmy nejméně 1 000 korun. Výhledově bude možné i firmy upozorňovat prostřednictvím SMS nebo e-mailu, stejně jako to již funguje u samoplátců. V první fázi byly nicméně jako kanál pro komunikaci se zaměstnavateli zvoleny datové schránky. Ty musí mít ze zákona mimo jiné všechny právnické osoby, tedy i akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným.

A právě tady se ukazuje jeden z možných problémů. Už v pátek totiž VZP rozeslala 2 553 výzev k uhrazení dlužného pojistného zaměstnavatelům z Prahy a středních Čech. Do úterý ale stále nebylo doručeno 1 039 výzev (tj. více než 40 %) – vlastníci své datové schránky totiž vůbec neotevřeli. Zákon přitom říká, že pokud si adresát zprávu ze své datové schránky nevyzvedne do 10 dnů, je výzva považována za doručenou.

VZP proto v této souvislosti znovu apeluje na všechny – ověřte si, zda na vás má pojišťovna aktuální elektronické spojení, a to ať již mobilní telefon, e-mail či v případě firem datovou schránku. A obsah datových schránek pak také pravidelně kontrolujte. Jen tak vás totiž může VZP včas informovat o tom, že jí třeba i nedopatřením dlužíte peníze za pojistné, a vy se díky tomu můžete vyvarovat nepříjemností.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí